generation x y z

Care sunt Generațiile X, Y și Z și ce urmează după ele?

Am avut mici dificultăți să mă înscriu într-o generație, așa cum se face în marketing, însă nu eram prea lămurită. Sunt Millennial? Sunt Gen Y? Sunt același lucru? Așa că am făcut un pic de research, ca să nu ne mai încurcăm în ele.

Ne referim la ei așa cum sunt cunoscuți în cultura pop/de marketing predominantă în SUA. În România nu se aplică decât în anii de după Revoluție.

Începem de la părinții noștri:

Boomers I Baby Boomers

Ani de naștere: 1946-1954
Maturitate: 1963-1972
Ce vârstă au acum: 60-68
Mult timp au fost catalogați ca fiind Baby Boomers cei născuți între 1945 și 1964. Dar oricât de prolifică, generația nu putea să aibă aproape 70 de milioane de oameni și 20 de ani între ei. Atitudinile și obiceiurile erau prea diferite. De aceea, s-au împărțit în două. Primii sunt cei care au prins anii 60 în America – asasinările liderilor (JFK și ML King), mișcarea pentru drepturile omului, mișcarea hippie și războiul din Vietnam. A fost o generație care a protestat, o generație activă și optimistă. Cinismul le lipsește sau e în doze foarte mici.

Boomers II/Generația Jones

Ani de naștere: 1955-1965
Maturitate: 1973-1983
Vârstă acum: 49 to 59
Generația post-Watergate și-a cam pierdut încrederea și optimismul în guverne și politică. Problemele economice au făcut din această generație una mai introspectivă, mai egoistă și în special mai sceptică. În această perioadă a apărut SIDA… Cei mai tineri reprezentanți au beneficiat de oportunitățile generației Baby Boomers I (slujbe, case, context social), dar majoritatea au stat în umbra generației anterioare și nu s-au remarcat.

Generația X

Ani de naștere: 1966-1976
Maturitate: 1988-1994
Vârstă acum: 38 – 48
Se spune despre ei că sunt generația ”pierdută”, expusă divorțurilor și grădinițelor cu program prelungit, copii care nu au avut relații prea sănătoase cu părinții lor. Generația cu cea mai scăzută prezență la vot a devenit cea mai pasivă în relație cu evenimentele curente. Este caracterizată de scepticism, de egoism crescut (”eu ce câștig din asta?” ”de ce eu?”) și gusturi îndoielnice (cauzate de pasivitatea masei). Relațiile dintre părinții lor și relațiile cu aceștia au influențat mult propriile lor familii.

Generația X are cei mai mulți intelectuali dintre cele anterioare, iar aceasta a dus la formarea familiilor cu mai multă responsabilitate, cu atenție la relațiile cu soțul/soția, astfel încât copiii să nu repete propriile lor experiențe dureroase, dar și la planificare financiară mai bună.

În România, generația este mai bine cunoscută ca ”decreței” copiii născuți începând din vara lui ’67, cand rata fertilițății în România a explodat de la 1,9 la 3,7 copii/femeie, în urma politicii de interzicere a avorturilor. Această generație a umplut câțiva ani mai târziu grădinițele, școlile generale și s-a bătut apoi pe locurile din licee și facultăți. Sunt tinerii de la Revoluție și cei care au copilărit în comunism, tranziție și au griji din capitalism. După părerea mea, o generație care a avut de înfruntat cele mai mari schimbări de mentalitate și de obiceiuri. Se aplică și varianta americană: fiind mulți, greu de avut grijă de fiecare, mereu în competiție, mereu în planificare a resurselor.

Generation Y, Echo Boomers sau Millennials

Ani de naștere: 1977-1995
Maturitate: 1998-2006
Vârsta azi: 20 – 35
Cea mai mare generație de la Baby Boomers încoace, (nu și în România) numărul lor se datorează celor două generații de Baby Boomers. Sofisticați, orientați spre tehnologie, imuni la majoritatea tehninicilor de marketing și vânzări pentru că au fost expuși de mici la ele și au evoluat odată cu ele, dintre cele mai educate generații, cu încredere de sine sporită, orientați către obiective, creativi. Au copilărit sub atenția părinților, în grupuri sociale accesibile ca număr și au avut hobby-uri.

Sunt mai diverși din punct de vedere rasial sau etnic și sunt mai segmentați ca audiență de către stațiile TV, radio sau Internet. Nu sunt foarte loiali brandurilor și Internetul i-a făcut foarte flexibili din punct de vedere al modei, al modului de comunicare și al alegerilor pe care le fac. Puține lucruri îi miră și se adaptează repede la schimbările din jurul lor, fie că sunt de mentalitate sau de context. Majoritatea  se confruntă cu dificultăți financiare – marile investiții (de regulă credite) sunt co-semnate/semiplătite de un părinte.

Sunt o provocare pentru marketeri și cel mai dorit segment al populației. Sunt mai uniți ca generație și mai dispuși să își facă vocea auzită (vezi alegerile, proteste etc).

Generația Z

Ani de naștere: 1995-2012
Maturitate: 2013-2020
Vârstă acum: 10-19
Încă nu se știu suficient de multe despre această generație, ci mai mult despre mediul în care cresc: foarte divers! Nivelul ridicat de tehnologie la care sunt expuși va genera din ce în ce mai multă educație personalizată și oportunități mai interesante. Adolescenții Generației Z cresc într-un mediu divers, puternic tehnologizat și vor fi mult mai flexibili chiar și decât Generația Y, fiind primii care s-au născut în mediul digitalizat și au copilărit online.

Nu cred în idealuri și resping promisiunile unui trai perfect, ci preferă comunicarea realistă care să vină în ajutorul lor. Caută personalizare și independență, spre deosebire de Generația Y care a căutat mentorat și servicii impecabile. Brandurile care vor să li se adreseze trebuie să treacă de la ”adaptarea la digital” la ”nativ digital” și sunt cei care vor prefera un brand indie unui brand de tradiție/cu experiență.

Sunt activi și Sparks & Honey spune că 60% dintre ei vor să schimbe lumea în comparație cu ”doar” 39% dintre Millenials.

(Sunt preferații mei personali, am mare încredere în ei)

Generația Alpha

Ani de naștere: Începe din 2010 (durează cam 14-15 ani)
Maturitate: 2020-2035
Vârstă acum: 0-5 ani

Pentru că nu mai erau litere în alfabet, se trece la cel grecesc. Această generație va fi cea mai educată din istorie, încep școala mai devreme, termină târziu, provine din familii cu stabilitate financiară mai mare, cu mai puțini frați/surori și cu o tendință spre materialism, dar nativi tehnologici. Au crescut, ca și o parte din Generația Z, cu smart devices în mână, conectați la Internet practic prin ombilic :)

Sunt cei care vor schimba într-adevăr lumea, pentru ei tehnologia nu este o unealtă, ci o parte integrantă a existenței lor. Nu e de mirare că apariția lor coincide cu apariția iPad-ului.

Despre ei vom auzi mai multe peste vreo 10 ani.

Am făcut o completare aici.

Și un infografic de aici.

Gen-Z-Gen-Alpha-Infographic-CM-McCrindle_single-page

 Foto: Generations by Shutterstock


  12 Comentarii

  1. Doru Șupeală   •  

    Excelentă documentarea și sinteza. Foarte util materialul. Surse, ceva bibliografie?

    • Claudia   •     Author

      Multumesc!
      N-am pus surse decat la infografic pentru ca sunt sinteze din vreo 15 articole pe care le-am citit si apoi ma cam sanctioneaza Google :)
      Baza e aici: http://www.socialmarketing.org/newsletter/features/generation3.htm

      Dar pentru Generatiile X, Y si Z am completat cu informatii care mi s-au parut relevante din toate celelalte 14.

      A fost un raspuns la o nevoie de catalogare de-a mea si am considerat ca mai sunt si altii carora li se pare interesant.

      • Victor   •  

        Au trecut doi ani si clasificarea poate sa fie usor caduca.
        In orice caz, foarte util acest articol si il voi face public acolo unde o sa fie interesant.
        Pari un om de cercetare sadea.
        Felicitari!

        arh. Victor MODORAN
        a boomer

        • Claudia   •     Author

          Multumesc, Victor, voi face un update cat de curand, in special deoarece ar trebui dezvoltate descrierile pentru Gen Z (despre care stim mai multe acum) si Gen Alfa, care cresc in doi ani cat altii in 5 :) Nu sunt un om de cercetare, dar mi-a trezit interesul acest subiect.

          Multumesc mult!

  2. Pingback: Cum faci marketing pentru Generația Net? | Blogul de Markethink al lui Doru SUPEALA

  3. Andreea   •  

    Foarte bun articol! E practic definitia Content Marketing-ului :) i-am dat si Share si Bookmark.

  4. Pingback: Lecturi de Februarie 2015 | Vlad Bogos

  5. cz   •  

    Foarte util textul,atat de usor de lecturat.Pacat ca iti asumi meritele

    • Claudia   •     Author

      Nu am înțeles asta cu meritele. E un research, într-adevăr, dar informațiile sunt reinterpretate și selectate de mine, deci da, e făcut de mine.

  6. Valentin   •  

    Foarte fain articolul.
    Felicitari si mult succes in continuare.

  7. Loredana Diana Cismas   •  

    Excelent! Ma bucur ca am gasit acest articol si mai ales ca acesta contine informatii adaptate pietei din Romania! :)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *