1984 – Spotul Apple, nu cartea
Pentru că tocmai a trecut SuperBowl, unul dintre cele mai așteptate ”festivaluri de publicitate” din an, poate ar fi interesant să aflați mai multe despre reclama despre care anumite voci din industrie spun că a dat tonul nebuniei care este acum pauza publicitară a celui mai cunoscut eveniment sportiv din SUA.
Chiar și după 32 de ani, spotul Apple pentru computerul Macintosh este cel mai celebru spot de la SuperBowl, în condițiile în care se consideră că a fost difuzat o singură dată publicului larg.
În 1983, spotul a fost prezentat angajaților Apple de către Steve Jobs și a fost primit cu urale, lui Jobs însuși părându-i-se o mega idee, (era dispus să plătească producția de 650 000 de dolari din buzunarul propriu), însă nu și consiliului director care a vrut chiar să vândă cele 90 de secunde rezervate doar să nu dea drumul acelui spot. Au reușit să îl dea doar pe cel de 30 de secunde, nu și pe cel de 60, forțându-i astfel să ia decizia să nu piardă și banii de producție și pe cei de media. Până la urmă, a plecat, iar restul e istorie.
De fapt, contrar legendei, prima difuzare a fost pe 1 decembrie 1983, la o stație locală din Idaho, pentru a putea să îl înscrie la festivaluri ulterior.
Însă, se pare că printre motivele pentru care nu a mai fost difuzată după SuperBowl a fost și o încălcare a drepturilor de autor, motivată de faptul că s-a folosit de ideea cărții. Explicația mai puțin romantică e, de fapt, că boardul de directori a rămas la ideea că era iresponsabil să arăți produsul. Chiar dacă acesta a fost motivul real, faptul că spotul nu a mai apărut, a fost suficient să genereze o conversație intensă și ”earned” media care a valorat 5 milioane de dolari.
Spotul a fost regizat de Ridley Scott, care tocmai terminase Blade Runner, iar băieții fără păr sunt chiar skinheads din Londra – cel puțin conform legendelor care se învârt în jurul realizării sale. Alte surse spun că băieții au fost plătiți câte 125 de dolari pe zi ca să își radă părul
Îndreptat fără perdea către IBM ”Big Blue” și reimaginat ca Big Brother, inclusiv coloristica imaginii duce cu gândul la principalul competitor al lui Apple, spartă de fată și logoul-curcubeu de la final. Ei se jură că intenția nu a fost să dea în IBM, dar așa spun toți, nu?
”1984” cartea – scrisă de George Orwell în 1948 în care își închipuie o lume distopică, ca o mărturie a ceea ce se poate întâmpla dacă un regim totalitarist ar rămâne în picioare prea mult timp. Nu știa însă că urma comunismul care ducea cartea lui destul de aproape de realitate, dar odată venit anul 1984, Vestul răsufla oarecum ușurat că nu a fost o profeție, dar amenințarea a fost (și este) foarte valabilă.
Discursul lui ”Big Brother” spune așa:
„Today, we celebrate the first glorious anniversary of the Information Purification Directives. We have created, for the first time in all history, a garden of pure ideology — where each worker may bloom, secure from the pests purveying contradictory truths. Our Unification of Thoughts is more powerful a weapon than any fleet or army on earth. We are one people, with one will, one resolve, one cause. Our enemies shall talk themselves to death, and we will bury them with their own confusion. We shall prevail!”
și sună amenințător de actual…
Zilele acestea, după schimbările ideologice din ultimii ani și reapariția naționalismului, e aproape imposibil să mai găsești un exemplar hard-copy din cartea lui Orwell, iar vânzările pe Amazon au pus-o, după aproape 70 de ani, pe lista cu best-sellere. A mai avut câteva vârfuri de-a lungul timpului – în 1984, la lansarea emisiunii Big Brother, etc, dar nu ca în ultimele luni. După 32 de ani de la acel SuperBowl, iată și spotul și cartea din nou în atenția publicului.
Poate cel mai inedit și disruptiv lucru din acest spot era că produsul – computerul Macintosh – nu apărea. De fapt, încă nu fusese lansat, SuperBowl fiind în 22 ianuarie, iar spotul anunța lansarea de pe 24 ianuarie. Oamenii au fost atât de intrigați și curioși, încât la apariția sa, vânzările au depășit cele mai frumoase vise ale lui Apple – 150 de milioane de dolari în primele 100 de zile de la lansare.
În 2004, la 20 de ani de la aniversare, spotul a fost reluat, de această dată, femeia care aruncă ciocanul are un iPod. Multe dintre variantele pe care le vedeți pe YouTube au varianta de 2004 care are o calitate mai bună.
Povestea spotului, spusă de Lee Clow, Creative Director la TBWA/Worldwide
Tweet