generation x y z

Gen Z

Cum observ că articolul cu generațiile a fost unul util și au fost foarte mulți interesați de subiect, am decis să fac o actualizare mică cu Gen Z, cea care vine tare din urmă și e încă un puzzle pentru marketeri, mai ceva ca Millennials (Gen Y).

Așadar, să (re)începem cu începutul.

Gen Y (aka Millennials) – născuți începând cu anul 1977 și până spre 1994, copiii Baby Boomers-ilor, la noi generația de după Decreței, cel mai activ și mai divers segment al populației. Cel mai în vârstă Millennial are 39 de ani, poate fi și Gen X, depinde cum se simte și cât de early adopter a fost :) Au fost răsfățații media și ale departamentului de marketing, au acaparat atenția și au testat know-how-ul sociologilor și marketerilor.

Au inventat ”internetul” așa cum îl știm: cu Facebook și Twitter, cu bloguri, cu Netflix etc.

Gen Z începe aproximativ în 1995 și până în 2011 – cel mai în vârstă Gen Z are acum 21-22 de ani, iar cel mai mic vreo 10 ani sau chiar mai puțin. Marketerii abia acum îi studiază în detaliu. Ei au crescut folosindu-se din plin de internet și de rețelele sociale, au nevoie de instant gratification și sunt nativi digital, de la entertainment, la viața de zi cu zi. Sunt inventatorii vlogurilor și consumatori de Snapchat.

Sunt produsul internetului de mare viteză, dar și o generație crescută în timpul crizei economice, cu temeri despre viitor, dar mult mai deciși despre ce vor să facă în viață, spre deosebire de Millennials care au fost și sunt într-o perpetuă căutare a sensului.

În relația cu brandurile, sunt mult mai cinici și filtrează mult mai eficient gunoiul informațional, având dintotdeauna exercițiul ”bulei”, al găsirii informațiilor și recunosc fără să clipească un mesaj branduit grosolan. Preferă publicitatea subtilă, utilă și neagresivă, integrată și onestă. Nu de alta, dar sunt maeștrii căutărilor pe internet, ale reviewurilor și nimic nu-i poate păcăli.

Branduirea excesivă îi îndepărtează, de aceea, probabil, brandurile de haine pentru tineri s-au reorientat și nu-și mai dezvăluie logo-uri imense cum făceau pe vremea Millennialșilor care erau mult mai dispuși să se definească prin ce logouri aveau pe ei. Gen Z se definesc singuri, își construiesc brandul personal, iar brandurile tradiționale sunt acolo să ajute la asta, nu invers.

Millennials au deschis calea brand-story-ului, dar Gen Z o vor duce la rang de artă: brandurile cu poveste și scop au întâietate pentru ei. Cum ai apărut, de ce și cum îmi vei îmbunătăți viața, brandule? Dacă povestea asta e spusă de un influencer online, unul care le-a câștigat încrederea, care arată și gândește ca ei, sunt cuceriți. Nu vă lăsați păcăliți: știu că e reclamă, dar știu că vedeta lor preferată de pe YouTube n-ar accepta un brand care să-i păcălească.

Tehnologia nu-i mai entuziasmează ca pe predecesorii lor, ci e o unealtă, o parte integrată în viața lor, nu un mod de a epata. Cel mai nou telefon? Poate, dacă își face banii și doar dacă face ceva util – ține bateria mai bine, are mai mult spațiu de stocare ,spre exemplu.

Banii lor? Prețioși. Au văzut la părinții lor greutățile crizei economice și au învățat să ”scotocească” după cel mai bun raport calitate-preț și caută valoare adăugată. După cum spuneam mai sus, pentru ei, brandurile au valoarea nu în logo, ci în calitate și ce aduc în plus ca să le îmbunătățească viața.

În mare sunt o generație mai individualistă, în opoziție cu Millennials care au văzut câștig în colaborare – poate de aceea Facebook nu-i atrage atât de mult, ci preferă WhatsApp și Snapchat. Nu sunt la fel de interesați de ce fac ceilalți reprezentanți ai generației lor, ci își țin grupurile restrânse, legate, de durată mai lungă. Desigur, încă nu ne putem da seama cum va evolua acest lucru, fiind încă foarte mici.

Cu toate acestea, au trăit în maximă globalizare – pentru ei, identitatea națională înseamnă mult mai puțin decât pentru orice altă generație. Sunt produsul internetului, ai lumii, deci mult mai deschiși la minte: nu au prejudecăți importante despre gen, religie și apartenență… încă. Din nou, de urmărit evoluția, însă sunt clar mai feminiști (și fete și băieți), pentru că le-a fost deschisă (cu greu) calea de Millennials și, încet-încet, li se pare firesc ca fetele și băieții să lucreze împreună, la fel.

Cine știe, poate urmează și partea a treia a acestei serii, peste vreo câțiva ani, când vom vedea mai mulți Gen Z, adulți, la treabă.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *