shutterstock_156350636

8 martie și interesul fetelor pentru știință

Îl știți pe incuiatul deputatul polonez care a șocat Parlamentul European spunând că femeile ar trebui să câștige mai puțin pentru că ”sunt mai slabe, mai mici, mai puțin inteligente.” Ce nu știți probabil e că înainte de această concluzie își construise el un discurs pe facts cum că nu există femei în top 100 șahiști din lume, că sunt puține fete la olimpiada de matematică și alte asemenea argumente care pot fi privite așa sau  exact ca o problemă care a dus la aceste situații.

Cultural, fetele pleacă din start cu un dezavantaj în ceea ce privește egalitatea de șanse deoarece majoritatea părinților le educă să fie ”fete”. Când spun asta, mă refer la modul în care sunt instruite să se joace – păpuși, joc casnic, bucătărie etc și nu lego, mașini etc sau ce activități de după școală le sunt sugerate – balet, dans, pictură, pian și nu sporturi, șah, modelaj etc.

În niciun caz femeile nu sunt mai puțin inteligente decât bărbații, o stau dovada zecile de femei de la NASA, din marile institute științifice, toate femeile care au făcut descoperiri în trecut. Nu există diferențe ale gradului de inteligență, există, cel mult, diferențe în abordare, femeile fiind mai analitice, mai atente la anumite detalii și ajungând altfel la aceleași concluzii, dar nu se poate spune că un sex e mai deștept decât altul.

Mai slab? Anunțați-ne când nașteți, să ne spuneți cum a fost.

Mai mici? Săptămâna trecută am cărat o canapea cu spatele meu sensibil pentru că băiatul de la curier îmi ajungea până la umăr. Ce treabă are că sunt mai mică atunci când lucrez la un birou și fac aceeași treabă ca un bărbat? Creierul merge la fel și la cei înalți și la cei scunzi (*de aceeași vârstă și educație).


Microsoft anunță rezultatele unui nou studiu, realizat pe un grup de 11.500 de fete și femei cu vârste cuprinse între 11 și 30 de ani, care arată că perioada în care se poate naște și stimula interesul pentru materii ca știința, tehnologia, ingineria și matematica (STEM) durează în medie 4 ani. Cercetarea Microsoft a descoperit că fetele devin interesate de materiile STEM în jurul vârstei de 11 ani și jumătate, dar interesul descrește brusc după vârsta de 15 ani.

Rezultatele studiului prefigurează și o cale de a preveni această descreștere: modele pozitive, susținerea părinților și a profesorilor, experiența practică a aplicării cunoștințelor STEM în lumea reală și convingerea că nu vor fi discriminate ca femei în acest domeniu.

În ultimul deceniu, ocuparea forței de muncă în sectorul de tehnologie în Europa a crescut de trei ori mai repede decât media globală. Stimularea interesului fetelor pentru materiile STEM şi încurajarea urmării unei cariere în domeniu va crea nu doar o siguranță mai mare a locului de muncă pentru următoarea generație, ci poate stimula, de asemenea, economia europeană în general. Dacă numărul femeilor în domenii tehnologice l-ar egala pe cel al bărbaților, se estimează că PIB-ul anual al UE ar crește cu 9 miliarde de Euro.

Este recunoscut faptul că pentru multe fete interesul pentru materii STEM începe să scadă odată cu adolescența timpurie.


Cercetarea a descoperit un consens încurajator în rândul femeilor tinere: convingerea că generația lor este prima în care „bărbații și femeile vor fi cu adevărat egali în toate domeniile societății”. Cu toate acestea, doar 42 la sută dintre fete au spus că ar considera realistă o carieră în domeniile STEM. În mod paradoxal, 60 la sută au recunoscut că s-ar simți mai încrezătoare să urmeze o carieră în domenii STEM dacă ar ști că profesiile respective au deja angajați de ambele sexe.

„Cercetarea relevă că nu ne putem permite să așteptăm până când fetele își decid parcursul universitar pentru a stimula interesul lor în STEM,”, a comentat Shelley McKinley, Associate General Counsel Europe, Microsoft. „Pentru a opri acest trend descrescător, colaborăm cu guverne, profesori și ONG-uri pentru a moderniza programa și a oferi acces mai bun la mentori. Vrem, de asemenea, să aratăm fetelor că pot avea o carieră creativă și plină de satisfacție profesională în tehnologie, prin programe cum ar fi taberele noastre DigiGirlz, ce încearcă să elimine stereotipurile asociate cu industria de tehnologie. Aceasta deoarece știm că atunci când încurajăm fetele să urmeze aceste discipline ne dublăm resursele pe care le avem pentru rezolvarea problemelor.”


• În Regatul Unit al Marii Britanii, 70 la sută dintre fete au declarat că s-ar simți mai încrezătoare în abordarea unei cariere STEM dacă ar şti că există proporții egale între bărbații și femeile care lucrează în aceste domenii . Prin comparație, doar 48 % din fetele din Franța au spus același lucru, în timp ce doar 29 % dintre ele ar lua în considerare o carieră în STEM.
• În Germania, 33 la sută dintre fete simt că exemplele STEM sunt orientate exclusiv către băieți. Cu toate acestea, în Finlanda, doar 17 la sută dintre respondente au aceeași percepție.
• În Rusia, interesul fetelor în STEM apare cu un an mai devreme decât în toate celelalte țări, la vârsta de 10 ani.
• 61 la sută dintre fetele din Italia simt că au suficiente modele pozitive de urmat. Din păcate, doar 34 la sută dintre fetele din Olanda spun același lucru.
• Numai 34 la sută dintre tinerele poloneze spun că profesorii lor vorbesc cu ele despre domeniile STEM. În contrast, 50 la sută dintre fetele din Regatul Unit al Marii Britanii se simt încurajate în școală.
• Există o lipsă de sprijin din partea celor de acasă în țări precum Republica Cehă și Slovacia, unde numai 30% și respectiv 40% dintre fete au spus că părinții lor abordează cu ele subiecte legate de disciplinele STEM.


Elementele cheie sunt încurajarea și mentoratul

Informația dobândită din această cercetare poate ajuta educatorii, factorii de decizie politică şi companiile ca Microsoft în a înțelege provocările cu care se confruntă fetele și femeile Europei când vine vorba de urmarea unui parcurs profesional în domeniile STEM și în a participa la depășirea lor.

Cercetarea a relevat cinci elemente statistic importante, care au un impact asupra interesului fetelor în discipline STEM, enumerate aici în ordinea importanței:

1. Existența modelelor pozitive feminine în domenii STEM;
2. Experiențe și exerciții practice în discipline STEM;
3. Profesori care să le încurajeze să urmărească domeniul;
4. Evidențierea aplicațiilor practice ale cunoștințelor și studiilor STEM;
5. Sentimentul că bărbații și femeile sunt tratați în mod egal în cariere STEM.


Așadar, de 8 martie, dacă aveți o fetiță, faceți-i un cadou care să-i ajute toată viața și încercați să o încurajați să facă ce-și dorește, poate ceva ce este considerat a fi acum ”mai de băieți”, nu pentru ce o pregătește ”programul” societății.


  1 Comentariu

  1. KorinaMS   •  

    A propos de părinții care ne învață să fim fete: eu am disperat-o pe mama cu joaca mea de-a meșterul. Umpleam casa de cuie bătute cu miniciocanul pe te-miri-unde :))
    Numai fetiță nu eram.

    Să nu mai spun de faptul că îmi doream să fiu macara (până să descopăr treaba cu medicina). Nu mi-a ieșit. Cred că nu aveam înălțimea :))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *