Notite din IAB Forum 2013
La IAB Forum ziua lunga si ploioasa s-a simtit altfel si, cred ca am fost in cel mai bun loc in care puteam sa fiu pe o vreme ca asta.
In ordinea aparitiilor si a ce am crezut eu ca a fost de retinut:
Dan Vartopeanu, Breeze Mobile – a inceput cu niste statistici: 8.7 mil de romani acceseaza internetul de pe mobil, din care 2.7 mil de pe smartphone-uri, mobile marketing inseamna inca pentru 2/3 din piata campanii prin SMS. E nevoie de un ghid de mobile marketing la care sa puna umarul advertiserii si publisherii si sa se duca mai mult spre zona device-urilor si serviciilor inteligente.
Vasile Alboiu, Creative Director, SeniorHyper – Driving brand results through digital creativity – Creativitatea e un fenomen care duce la creare unor lucruri valoroase si ea nu se poate invata, dar exista dejain fiecare dintre noi in directii diferite.
A prezentat cateva studii de caz:
Orange Interactive Orchestra – 750 de persoane au interactionat cu orchestra de la metrou in 14 zile care canta pe bune 2 ore pe zi si se adapta ritmului “dirijorilor”
Airwaves board – Au plasat un kinect cu un joc facut in-house, un LCD, un dispenser de guma; se jucau si daca dadeau share pe fb, primeau guma. Suprinzator, a mers si au primit 25 000 de fani noi pe FB dupa 3000 de foto si 11000 de jocuri jucate.
Napolact – Aplicatie pentru tableta prin care clientii din supermarketuri se jucau de-a mulsul unei vacute. Tableta era atasata unei cutii de lapte din care curgea apoi lapte „proaspat muls.” Suna funny, dar legatura se face, plus ca arata simpatic. S-au jucat 850 de persoane, ceea ce e destul de bine pentru o activare in supermarketurile aglomerate.
ING Bank – Aplicatie pe FB, campanie cu bloggeri cu treasure hunt-ul din 60 de statii in Bucuresti cu cele 20 de personaje haioase in avionul spre Amsterdam. Au fost asa haiosi ca oamenii au stat pana la 7.5 min pe app-ul de FB, implicit in context cu brandul.
Five Gum – Stimuleaza-ti simturile cu sinestezia: Orasul simturilor – unde doar cei sinestezici aveau acces – forme prin muzica, gust prin culoare, un simt poate fi stimulat de alt simt: 12 000 de fani noi pe Fb.
Gemius – The Romanian Internet Users under the glass (Krystyna Bebenek, Expert in Online Audience Measurement, Gemius)
Sunt 9 milioane de romani pe internet, sub media zonei, dar cu potential. Cel mai mult are Danemarca – 90% si e urmata de tarile baltice. Ei masoara 550 de site-uri in Romania si utilizatorul obisnuit face in medie 1200 page views pe luna si sta 26 de ore pe luna online,
– 50, 16% barbati restul femei, iar barbatii folosesc 60.88% din trafic
– age grup 25-34 most represented
– educatie – 36% cu liceul, universitate si post 26%
– Manliest sites: go4games.ro – 95,52% barbati – gaming si sport
– Women sites – pantofisuper.ro– 90% femei – online shopping. *Doamne, ce cliseic…*
Gabriel Patru & Lacramioara Loghin, Integrated Communication Director, Media Direction/ Exact CC – Paid Earner Owned In Romania
Si-au sustinut prezentarea ca o poveste de dragoste – intre brand si client: clientul trebuie luat incet, sedus intr-un mod sincer, cu incredere dovedita si mentinuta relatia cu munca, la fel ca intr-o indragostire. Poate de aceea 63% dintre consumatori nu s-au „indragostit” de un brand in ultimii 3 ani si 77% dintre consumatori devin pasionati si se informeaza suplimentar.
Raluca Barbu, Social Media Coordinator, Piraeus Bank – CSR vsBanking (studiu de caz)
Despre paginile Pireus Bank – Curaj Romania (best content la Webstock), Pireus Bank (oficial) si Dot. Personal, nu sunt foarte mare fan al idei de dispersa comunitatea in 3 pagini diferite, dar se pare ca ei sunt foarte multumiti.
Alexandra Olaru, McDonald’s
Sunt de 18 ani in Romania si au 4 milioane de clienti in fiecare luna (asta spune multe despre obiceiurile de consum ale romanilor…). Genul de brand despre care toata lumea are o parere, indiferent daca sunt consumatori sau nu, iar pagina se comporta interesant: atrage cu lucruri pozitive si simple, explica in detaliu atunci cand exista probleme de perceptie. Si au tot fost…
Caroline Henne, Regional Business Development Director, GfK -Life on Digital Planet Brand – research on the impact of digital over the brand strategy – How can online help building brands?
Online-ul are efect in subconstient, de aceea au folosit pt studiu cookie tracking pt ca e mai eficient decat sa intrebi oamenii direct. Cred ca uita, dar nu prea…
– In online, chiar daca cresterea generala nu e f mare, creste mai mult pe targetare
– Banner blindness e un mit – targeting-ul corect si originalitatea rezolva asta
– Online-ul e perfect pentru repozitionare si awarness si diferentierea mesajului e important pentru ca ai mai multa libertate, spatiu si, uneori si public (tineri care nu prea se mai uita la TV)
– Online-ul aduce: awarness, audienta target si e mai eficient dpdv al costurilor
– Momentan, reteta pare a fi: lansare online, sustinere social media, TV pentru decizia finala.
Dimitris Karpouzas, Head of Digital, MSPS Greece – Content Strategy – Key to success in digital campaigns – Trei studii de caz din Grecia:
DUO – o marca de prezervative din Grecia, concurenta cu Durex; brief-ul era sa fie funny, dar nu prea provocator.
– app in FB – Duo hot spot – user generated content (da, faceau sex si puneau pe o harta cele mai tari locuri :D) Rezultatele au fost:
– sexy cities and sexy people + 17 ooo fani noi la lansarea paginii de FB
OTE – companie de telefomunicatii
In contextul Campionatului de fotbal – au facut niste cutii de pizza interactive: 2 coduri QR si cutia devenea un teren de fotbal pentru aplicatiile ce rulau pe smartphone-uri.
Blue Star Ferries – user generated content cu iz de CSR, fotografiile care promovau turismul in insule au fost utilizate pentru un video.
Cristina Bazavan – isi face un frumos obicei de a-si posta discursurile pe blog, asa ca puteti citi tot ce a spus la conferinta aici.
Ionut Gaota, Windows Business Group Manager, Microsoft – New Technology Trends Shape the Ecosystem of Devices – despre trendurile de astazi – cloud, big data, social computing (computer personalizat), interactiune personalizata si cele 4 care vor ramane: mobility, social, cloud, big data
– Microsoft vrea sa fie o companie de device-uri si servicii
– la update-ul de luna urmatoare pentru WIN8 se intoarce butonul de start, dar inovatia (lipsa lui) e o chestie de obisnuinta. Stiati ca Solitaire-ul a fost creat pt a obisnui oamenii cu mouse-ul la Win95? 😀
– sustin ca sunt cea mai buna platofrma dpdv al securitatii, in special business
– au cumparat yammer – care e o retea sociala de enterprise (200k de utlizatori)
– e al doilea ecosistem dupa android pt device-urile noi (ultimul an) si Windows phone a depasit iPhone in 10 piete
Stefan Chiritescu, Director of Innovation, BBDO – What’s new in digital? Are you ready for the future?
„A revolution doesn’t happen when society has new tools, but when it adopts new behaviours”
– Marketingul va plati bani sa includa brandul in experiente – oamenii aleg cand sa interactioneze cu brandurile.
– Nu produsele sunt interesante, ci serviciul, nu continutul e rege, ci contextul caruia i se aplica: daca esti in afara situatiei, degeaba ai un continut bun.
– i-a dat exemplu pe Times New Roman – stiu sa lege contextele, citite in afara momentului, textele, desi bune, nu mai au aceeasi valoare ulterior.
– Platformele de brand nu mai functioneaza, ci brandurile sunt in arena consumatorilor, de ex, platformele de fotbal. In acest sens, la meciul de azi s-a lansat Moneda-viitor.ro –
„În fiecare an, la multe meciuri mari de fotbal suporterii
sunt nevoiți să arunce zeci de mii de monede
înainte de a intra în tribune.
Cum ar fi dacă acele monede ar fi totuși folosite?
Cum ar fi dacă ele ar schimba viața cuiva?”
Banii se vor duce la Fundatia Mihai Nesu.
Mihai Pocorschi,CEO& Co-Founder, Mobuy – Push notification and mobile apps
Despre Mobuy – platforma care permite utilizatorilor sa descopere oferte aflate in proximitate si este alertat prin push notifications.
– tb sa tina seama de: relevanta, comportamentul fata de utilizator, orele la care trimite si localizarea, altfel vor fi considerati intruzivi si se va renunta la servicii.
Marius Ursache, Chief Creative Officer, Grapefruit – Management of Content – Brands and Love
– oamenilor nu le-ar pasa daca 73% dintre branduri ar disparea
– like nu e love
– ne-a demonstrat ca bradurile pentru care oamenii ar face ceva mai mult si la care chiar tin, spun ceva despre ei si asa s-a nascut Bravatar: o retea sociala brand-oriented pentru care utilizatorii sa-si aleaga 8 branduri care ii reprezinta si care sa devina avatar/cover si pe FB/Twitter etc si pentru care sa primeasca reduceri, promotii exclusiviste, informatii in premiera direct de la preferatelelor. Functioneaza ca mici fan-cluburi.
Sper sa prinda, imi place mult mult ideea!
***
Acestea fiind spunse, asa a fost, in mare, la IAB Forum. Felicitari pentru alegerea speakerilor si temele alese