Redescoperă România – Tabloul perfecțiunii

În camera de hotel la care suntem cazați în Gura Humorului se aude la ora 18 chemarea la Deniile din Săptămâna Paștelui. Clopotul prelung al unei biserici bucovinene însoțit de toaca energică desăvârșesc un tablou care s-a desfășurat în jurul nostru în cea de-a doua zi de Redescoperă România.

A doua zi a fost una mai lejeră ca durată, dar la fel de încărcată de locuri frumoase, obiectivele de vizitat aflându-se în jurul Sucevei și Gura Humorului.

Am început cu Mănăstirea Voroneț, despre care cu toții știți că e de un albastru special, unic în lume, capela Sixtină a Răsăritului cu ale ei picturi murale cu totul extraordinare. Ce nu știți, și trebuie să experimentați cu propriile voastre simțiri de la fața locului, este că între zidurile Mănăstirii veghează o liniște și o lumină cu totul fermecătoare. Cât despre noi: nici măcar turiștii spanioli care au crezut că suntem o echipă de vreun sport nu si-au dat seama că doar de ieri suntem un întreg.

manastirea-voronet-1

manastirea-voronet-5

manastirea-voronet-13

La doar câțiva kilometri de Gura Humorului, ne-am oprit la casa unui meșter lemnar care ne-a uluit complet. Te aștepți de la cineva care sculptează o mască zâmbăreață cu o măiestrie de vrăjitor să nu folosească cuvinte precum ”lobby” și ”fonduri europene” atât de aproape de cuvinte ca ”scăfiță de usturoi.” Și totuși o face, ba chiar cu zâmbetul pe buze, în timp ce noi ne minunam de transformarea unui lemn banal într-o mascotă Redescoperă România. ”E al dracului cuțitul ăla!” îi zice Oana Brătilă, dar domnul Crameriuc a corectat-o numaidecât: ”Ba-i a lui Dumnezeu!”

atelier-de-sculptat-3

atelier-de-sculptat-7

De acolo, ne-am îndreptat spre Casa Memorială a lui Ciprian Porumbescu, unde am rămas uimită de cât de mare era curtea în comparație cu înghesuita căsuță care adăpostește pianul surorii artistului, acte, fotografii și mobilă originală. Am aflat că ce vedem în zilele noastre e doar o anexă a casei care a fost distrusă în timpul Primului Război Mondial și că maestrul a avut o mare iubire care nu s-a consumat din cauza diferențelor religioase.

casa-memoriala-ciprian-porumbescu-6

casa-memoriala-ciprian-porumbescu-24

Cetatea de scaun a Sucevei este un monument impresionant prin dimensiuni, dar și prin lunga istorie captivă între zidurile ei. A fost construită la sfârșitul secolului al XIV-lea de Petru Mușat și de-a lungul vremurilor a trecut sub conducerea lui Ștefan cel Mare, Alexandru Lăpușneanu și chiar Mihai Viteazul.

cetatea-de-scaun-16

cetatea-de-scaun-8

cetatea-de-scaun-11

Ultimul loc vizitat a fost Mănăstirea Zamca, construită în secolul al XVII-lea și în reconstrucție acum, dar unde am găsit o curte numai bună de stat la soare direct pe cea mai verde iarbă #dinRomânia.

manastirea-zamca-7

manastirea-zamca-11

manastirea-zamca-2

Azi am schimbat și locurile în mașini, prilej cu care i-am cunoscut mai îndeaproape pe genialii timișoreni Nebuloasa și Andrei Crivăț, de care m-am lipit ca timbrul de scrisoare și am împărțit zămbete până la urechi cu Anca Bundaru. Știu oricum că în orice mașină voi mai fi în zilele următoare, voi găsi oameni numai unul și unul.

Bucovina în Săptămâna Mare este un tarâm fascinant, unde frumusețea locurilor se împletește cu un aer pios de pregătire a unei sărbători cu care cei din partea locului sunt foarte atenți. Am mai observat că ghizii și măicuțele și cei care au în grijă obiectivele pe care le vizităm sunt protectori ca și cu propriile avuții: la Voroneț, crezând că nu am primit permise foto, un nene din mănăstire a început să gesticuleze nebunește ca să ne oprim iar la Casa Memorială Ciprian Porumbescu femeia care are cheile din 1987 ne-a zis că a început să plângă atunci când niște puști au râs de muzica pe care o pune când povestește istoria maestrului.

Totul este atemporal și lumea întreagă pare că stă în loc să se minuneze de răsuflarea primăverii din Bucovina.

casa-memoriala-ciprian-porumbescu-18

Credit foto: Dragoș Asaftei care, în afara talentului, a fost alintat și de lumina din Joia Mare.

Redescoperă Romania 2011 este un proiect Petrom, împreună cu BCR,Dacia, Romtelecom, Paralela 45 și Muzeul Național al Țăranului Român.

1 Comentariu

1. Pingback: Gânduri în dezordine » Blog Archive » Am redescoperit România!