shutterstock_125961749

Transmitem din bula noastră

Îți amintești la alegeri că mulți dintre noi ne temeam că nu suntem suficienți care să facă o schimbare și să se vadă? Că ne dădeam linkuri și îndemne între noi, cei deja convinși de aceleași lucruri și ne temeam că o facem în van deoarece cei care votau altfel sau erau neconvinși nu se aflau între cunoscuții noștri sau în universul nostru virtual?

Te întrebi cum de ajung teorii ca cele ale Oliviei Steer să fie atât de populare și să aibă atât de mulți adepți? Cum se formează polii de influență și de ce sunt atât de compacte și de nepătruns, că ajung comunități care funcționează niște mici secte?

E foarte simplu: trăim în niște bule virtuale. În acest moment, marii distribuitori de conținut (Facebook, Google, Yahoo) personalizează totul după propriile tale comportamente ajungând să îți livreze conținut asemănător cu obiceiurile tale de consum virtual. De exemplu: Facebook analizează tipul de linkuri pe care le accesezi, tone of voice-ul articolelor și conținutului la care dai like sau share și începe să filtreze astfel încât să primești și pe viitor ceva care te țină mai mult pe platforma (deci ești expus la mai multe ad-uri, deci ei fac mai mulți bani). Google face la fel cu rezultatele căutărilor și cu video-urile de pe YouTube, pagina de start a Yahoo este personalizată cu știri din aria ta de interes și competență virtuală.

Nu e de mirare că oamenii ajung să creadă cu atât de multă înverșunare în niște lucruri și te privesc ca pe un alien dacă nu ești de acord cu ei: în bula lor, pe filtrele pe care le primesc totul duce în acea direcție. Tu ești greșit, cum de nu vezi ce ignorant ești? În bula lor ei sunt 100% validați.

Acum ceva timp am găsit acest articol în National Geographic care explică foarte bine de ce ajung oamenii să creadă în diverse teorii conspiraționiste în detrimentul științei: de ce neagă încălzirea globală, efectul vaccinurilor, evoluția și alte lucruri confirmate și verificate pentru cai verzi pe pereți desenați de vreo vedetă sau vreun alt specialist cu diplomă online. Și nu vorbim despre orice fel de oameni, ci despre oameni educați, intelectuali de altfel raționali care au acces la orice fel de informații vor. Din păcate, acestea sunt venite pe calea algoritmilor de consum virtual care nu au etică și nu simt nevoia să-ți ofere conținut diferit de propriile tale preferințe. Apropo de etică: mai ții minte când Facebook a făcut un experiment cu emoțiile utilizatorilor oferindu-le conținut negativ ca să vadă cum îi afectează? Da, cam așa se întâmplă cu marii agregatori de conținut bazat pe algoritmi.

Ce-i de făcut?

Nu aștepta să vină știrile la tine.

Nu credeam că o să zic asta vreodată, dar din când în când e bine să te mai uiți la știri. Să vezi în ce fel de lume trăiești, chit că-s politicieni corupți, crime, accidente și alte tragedii, dar așa e în viață, asta e lumea reală. Nu e totul ca pe Pinterest.

Întră pe site-uri de știri de toate felurile, citește din când în când și alt fel de conținut – alte ziare, alte reviste, alte www-uri, verifică informațiile care ți se par revoluționare și trase de păr, dar nu în același tip de sursă, vezi contra-argumentele, pune-ți întrebări și îndoiește-te de orice până nu se confirmă de la o sursă de încredere, obiectivă și care e recunoscută de toată lumea, nu doar lumea ta. Nu wordpressuri obscure, nu blogspoturi conspiraționale si site-uri de organizații ilegale și nerecunoscute, nu vedete care și-au găsit brusc menirea alternativă pentru că și-au ratat cariera, nu femei fatale devenite brusc mame bio și raw-vegane și nu predicatori de YouTube.

Internetul este bun dacă știi să-l folosești, nu să-l lași să te folosească pe tine.

Ascultă la Eli Pariser, fă abstracție de numele lui posibil haios și bagă la cap. Eventual dă-l mai departe unuia din afara bulei tale… dacă știi măcar cum arată.


Foto: Internet Trap by Shutterstock


  3 Comentarii

  1. Coman Mirela   •  

    Excelent articol.Asa este.De noi depinde unde suntem si cu cine suntem, despre ce vorbim si cum vorbim.

  2. Weebly   •  

    Din pacate, marile platforme sociale, sau mai bine zis marii jucatori din media, nu fac altceva decat sa speculeze niste puncte slabe ale creierului nostru. Prea putine lume va citi articole ca acesta ca sa inteleaga de ce sustine cu atat inversunare anumite teorii. Sincer, nu stiu care ar fi solutia pentru a ajuta mai multi oameni sa deschida ochii. Felicitari pentru articol!

  3. Andrei Sonea   •  

    Majoritatea persoanelor nu verifica daca stirea pe care au vazut-o este adevarata sau nu, si o transmit mai departe crezand in ce se spune. Din nefericire asa functioneaza sistemul, credem in ce se spune, inainte de a verifica sau cerceta.

Dă-i un răspuns lui Weebly Anulează răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *